Köpvillkor

Senast uppdaterad: 30 november 2024

Välkommen till Mood Homes!

Här hittar du viktig information att känna till innan du beställer. Vi har försökt göra våra köpvillkor tydliga och lätta att förstå – men tveka inte att höra av dig om något känns oklart.

1. Godkännande av köpvillkor

När du klickar i rutan "Jag godkänner köpvillkoren" i vår Klarna checkout godkänner du Mood Homes fullständiga köpvillkor.

Direkt efter genomförd beställning skickar vi automatiskt ut en orderbekräftelse till din angivna mejladress.

Spara gärna din orderbekräftelse – den är ett bevis på din beställning och kan vara bra att ha om du behöver hjälp från oss senare.

Har du inte fått din orderbekräftelse inom 12 timmar? Mejla oss så löser vi det snabbt!
support@moodhomes.se

2. Måttanpassade produkter

Alla våra produkter tillverkas på beställning och enligt dina val av mått, modell och färg. Det innebär att ångerrätt enligt distansavtalslagen inte gäller.

Därför är det viktigt att du noggrant kontrollerar dina val innan du gör din beställning. Vi rekommenderar att du dubbelkollar att allt stämmer – mått, färger, antal och modell.

Du har möjlighet att justera eller annullera din order inom 48 timmar från att vi skickat din orderbekräftelse.

Om du behöver annullera din order:
Mejla oss så snart som möjligt på support@moodhomes.se.
Ange tydligt ditt ordernummer och att du vill annullera din order.

När vi har bekräftat att ordern är avbruten mejlar vi en varukorg med dina tidigare valda produkter – så att du enkelt kan justera och lägga en ny beställning utan att börja om från början.

Värt att tänka på:
En annullering kan innebära att din nya beställning får en ny produktionsstart och därmed en något förskjuten leveranstid. Produktionstiden räknas från det datum då vi skickar det nya ordererkännandet, vilket sker inom 2–5 vardagar efter din nya beställning – oftast snabbare.

3. Färg

Vi gör alltid vårt bästa för att återge färger och kulörer så korrekt som möjligt på vår sajt. Men tänk på att färger kan uppfattas olika beroende på ljusförhållanden, skärminställningar och glans.

Vill du vara extra säker på hur färgen ser ut i verkligheten kan du beställa färgprover innan du lägger din order.

Färgprover kan beställas separat via vår avtalspartner ncscolour.com

Mindre nyansskillnader och variationer i glans kan förekomma mellan prover och färdig produkt.

Vi ansvarar inte för eventuella skillnader mellan digitalt material och verklig produkt.

Vid kompletteringsbeställningar kan vi aldrig helt garantera exakt samma kulör som vid en tidigare order, eftersom små variationer i produktionen kan förekomma.

Det allra vanligaste är dock att det fungerar utmärkt att komplettera i efterhand. Skulle något mot förmodan inte bli som du tänkt dig, hjälper vi dig gärna att hitta en lösning.

Viktigt att känna till:
Om du planerar att handmåla vissa delar av ditt kök – till exempel socklar, passbitar eller täcksidor – för att matcha ditt beställda kök, är det bra att känna till att även om du använder samma NCS-kod och målar i glanstal 20 (som vi använder), kan det ändå uppstå nyansskillnader jämfört med våra fabriksproducerade produkter.

Det kan bero på flera faktorer, såsom grundmaterial, färgrecept och appliceringsteknik.

I de flesta fall brukar det gå bra, men ibland kan skillnader ändå förekomma.

Om det skulle inträffa rekommenderar vi att du vänder dig till en färgbutik som erbjuder möjligheten att ta fram ett anpassat färgrecept, baserat på ett fysiskt produktprov från ditt kök.

På så sätt ökar chansen till en ännu närmare och mer exakt matchning.

Vi målar alla våra produkter i glanstal 20, som är den standard som köksbranschen nu rör sig mot.

Tidigare har glanstal 35 varit vanligt förekommande på köksluckor.

4. Leveranstid och frakt

Från att du klickar "Beställ" tills köket står hemma hos dig tar det i de flesta fall 5–7 arbetsveckor.

Tänk på att det ibland kan ta lite längre tid vid extra helgdagar eller omständigheter utanför vår kontroll.

Köket levereras på halv pall – smidigt för dig som privatperson. Det gör det enklare både att ta emot leveransen och att forsla bort emballaget, jämfört med de långa industripallar som ofta används.

Leveransen sker med DHL till tomtgräns, garage eller port – utan inbärning. På vissa orter kan inbärning bokas separat via DHL:s länk vid leveransavisering.

Du får ett sms eller mejl när sändningen är på väg, med möjlighet att bekräfta eller justera leveranstiden.

Om leveransen inte kan genomföras inom 15 arbetsdagar från att sändningen ankommit till DHL:s terminal, returneras den till oss och kostnaden debiteras dig som kund.

Fullständig leveransinformation hittar du här: Läs mer om leverans.

5. Fraktkostnader

Vi använder DHL:s hemleverans, vilket innebär en trygg och spårbar leverans direkt till din dörr.

Fraktkostnaden är 2450 kr för de allra flesta adresser i Sverige. Om du bor på en svåråtkomlig adress kan en extra avgift tillkomma – men i så fall meddelar vi dig alltid i förväg.

Via DHL erbjuds ibland även extratjänster som kvällsleverans och inbärning på vissa orter. Om dessa alternativ finns tillgängliga för din adress får du information direkt från DHL i samband med bokningen av din leverans.

6. Reklamation och transportskador

Viktigt vid leverans:
Om emballaget ser skadat ut när din beställning levereras – fota direkt och dokumentera både emballage och innehåll innan du packar upp helt. Be chauffören att notera skadan på transportsedeln (det fraktdokument som chauffören har med sig, antingen på papper eller i en handdator).

Meddela oss så snart du kan! Skador måste anmälas inom 7 dagar från mottagandet. Skicka bilder och en kort beskrivning till support@moodhomes.se så hjälper vi dig vidare.

Reklamationer vid fel eller avvikelser:
Om något i din beställning inte stämmer – till exempel mått, modell, kulör – eller om du misstänker ett tillverkningsfel, mejla till [support@moodhomes.se] så snart som möjligt. Bifoga gärna bilder och en kort beskrivning, så återkommer vi så snabbt vi kan.

7. Betalning

Hos Mood Homes är det enkelt att känna sig trygg hela vägen.

Vill du slippa betala i förskott? Inga problem – du kan välja att betala först när ditt kök står hemma hos dig.

Vi använder Klarna som betallösning – så att du själv kan välja hur du vill betala: direkt med kort, banköverföring eller Swish, senare med faktura, eller uppdelat över tid. Villkoren för respektive betalalternativ ser du i Klarnas kassavy.

Alla priser anges i SEK och inkluderar moms. Fraktkostnaden visas tydligt i kassan innan du slutför ditt köp.

Vi reserverar oss för eventuella fel i prisuppgifter.

8. Minsta ordervärde

Vi har satt ett minsta ordervärde på 4000 kr inklusive moms – för att kunna hålla samma höga kvalitet på allt vi gör, även vid mindre beställningar. Beloppet gäller per beställning och syns tydligt i kassan.

9. Dröjsmål

Vi gör alltid vårt bästa för att leverera enligt utlovad tid. Om leveransen av någon anledning skulle bli försenad meddelar vi dig så snart som möjligt.

Vi ersätter dock inte eventuella kostnader för utebliven arbetsinkomst, extern monteringshjälp eller andra följdkostnader som kan uppstå vid dröjsmål. Om förseningen är av väsentlig betydelse för dig som kund, har du rätt att häva köpet.

10. Personuppgifter och cookies

Vi behandlar dina personuppgifter enligt GDPR och använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt på vår sajt.

Du kan läsa mer i vår Integritetspolicy och Cookiepolicy.

11. Garanti

Vi på Mood Homes strävar alltid efter att leverera högsta kvalitet på våra produkter. Våra luckor och delar är tillverkade för att hålla länge – och vi vet av erfarenhet att de ser lika fina ut även efter många år.

Vi kan däremot inte garantera att produktens utseende, färg eller funktion exakt motsvarar individuella förväntningar, då sådant kan upplevas olika.

Om du upptäcker ett fel som beror på tillverkning, material eller transport – hör av dig till oss, så hjälper vi dig på support@moodhomes.se.

12. Force majeure

Vi gör alltid vårt bästa för att leverera som planerat. Men ibland händer saker som varken vi eller våra samarbetspartners kan styra över – som extremt väder, pandemier, strejker eller andra händelser utanför vår kontroll.

Om något sådant inträffar och påverkar vår möjlighet att fullfölja avtalet, kan vi inte hållas ansvariga för förseningar eller uteblivna leveranser. Vi lovar dock att alltid hålla dig uppdaterad och göra vårt yttersta för att hitta en lösning.

13. Tillämpad lag och tvistlösning

Våra köpvillkor lyder under svensk lag.

Om en tvist skulle uppstå försöker vi självklart alltid lösa den i första hand genom en bra och smidig dialog med dig som kund.

Om vi ändå inte skulle komma överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning. Vi följer deras rekommendationer. Som sista alternativ kan tvisten prövas i svensk domstol.

14. Ändring av villkor

Vi förbehåller oss rätten att när som helst uppdatera och ändra våra köpvillkor. Eventuella ändringar gäller från det att de publiceras på moodhomes.se – men självklart påverkar de inte beställningar som redan är gjorda.

Vi rekommenderar att du läser igenom villkoren innan varje köp om du vill hålla dig uppdaterad.

15. Ansvar vid beställning

Du som kund ansvarar för att alla uppgifter, mått, kulörval och beställningsdetaljer är korrekta. Mood Homes kan ge rekommendationer, men ansvaret för det slutliga valet ligger på dig.

För standardprodukter garanterar vi korrekt passform mot angivna stommar (t.ex. IKEA Metod).

Vid specialmått ansvarar du för att yttermåtten är korrekta, medan vi säkerställer hålbilder och anpassningar utifrån de mått och instruktioner du lämnat.

Observera att gångjärn, beslag, stommar och annan inredning från IKEA eller tredje part inte ingår i våra leveranser.

16. Ansvarsbegränsning

Vi på Mood Homes tar ansvar för att leverera produkter av hög kvalitet enligt din beställning. Men vi kan tyvärr inte ansvara för indirekta skador, uteblivna vinster eller andra kostnader som kan uppstå i samband med användning av våra produkter eller vid eventuella leveransförseningar.

Vårt ansvar är i alla lägen begränsat till det belopp du betalat för produkterna i den aktuella beställningen.

17. Kontakt

Har du frågor om din beställning, våra produkter eller våra köpvillkor? Hör gärna av dig – vi hjälper dig så snabbt vi kan!

Du når oss enklast via mejl på support@moodhomes.se.